Adóköteles az önkormányzat
illetékességi területén állandó vagy
ideiglenes jelleggel végzett vállalkozási
(iparűzési) tevékenység .
Az adóalapja az állandó jelleggel
végzett iparűzési tevékenység esetén
az értékesített termék,illetőleg
végzett szolgáltatás nettó
árbevétele, csökkentve az eladott áruk
beszerzési értékével, a közvetített
szolgáltatás értékével,valamint az
anyagköltséggel.
Adó mértéke, az adóalap
2%.
A vállalkozásnak bejelentkezési
kötelezettsége van az adóhatóság
felé, az ügyintézők formanyomtatványt
adnak az ügyfélnek, ezt kell kitöltenie.
Az Okmányiroda megküldi az
adócsoportnak a határozatot, ha egy új
vállalkozás jön létre.
A vállalkozásnak adott év
május 31-ig ki kell töltenie a helyi iparűzési
adó bevallását és vissza kell küldenie
azt.
A beérkezett bevallásokat
ellenőrzik: mutatószám ráírása,
összefüggések ellenőrzése –
adóelőleg, EVA, telephelyek száma, megosztása,
stb.
Amennyiben nem jó a bevallás, akkor
hiánypótlást készítenek és
elküldik a vállalkozás számára.
Ha jó a bevallás, akkor
feldolgozzák az ÖNKADÓ rendszerben
Az ügyintézők fizetési
meghagyást készítenek ÖNKADÓ-ban, ami
tartalmazza az előző évi végeleges
iparűzési adó és folyó évre
adóelőleg összegét (ezt 2 részletben lehet
befizetni, március 15. és szeptember 15.). A
fizetési meghagyás kipostázása
tértivevénnyel történik
Adatszolgáltatási
kötelezettség áll fenn a MÁK felé
augusztus 10.-ig.
Ha egy új vállalkoás indul, akkor
az a vállalkozás adott évre csak
adóelőleget fizet
A kettős könyvvitelt vezető
vállalkozásoknak december 20-ig feltöltési
kötelezettségük van (akinek a társasági
adóban is van felöltése), nyilatkozni kell
bevallásban az előző évről. Ha nem tett
eleget a feltöltési kötelezettségnek, akkor
mulasztási bírság szabható ki.
Adóerő képességes listát
nyomtatnak az ÖNKADÓ-ból, az adóerő
képesség határozza meg, hogy mekkora normatív
támogatáshoz jut az önkormányzat.
A fizetendő iparűzési adó
mértéke kapcsolatban van az Önkormányzati
finanszírozási
támogatással.
A normatív támogatás július
31.-ig, október 31.- ig és december 31-ig
változtatható – lemondható vagy
igényelhető, MÁK felé formanyomtatványt
kell kitölteni, amit a Közszolgálati Iroda
normatív támogatást kezelő munkatársainak
adnak át, akik továbbítják a nyomtatványt
a MÁK felé.
Az ügyfél egyedi kérelmet
nyújthat be az iparűzési adó
összegének csökkentésére, ha már
látja, hogy adott évben a tervezetnél kevesebb lesz
a jövedelme, emiatt pedig ne kelljen akkora
adóelőleget befizetni.
A kérelemre egyedi határozat
készül, amit a jegyző saját
hatáskörben elbírál és dönt. A
határozatot borítékolják,
tértivevénnyel együtt postázzák.
Amennyiben a vállalkozónak mégis
több lesz az iparűzési adója a
vártnál, akkor ebben az esetben bírság
szabható ki.